EXEMPEL GYMNASIUM

Elever guidar andra elever med utländsk bakgrund

0
En lärare på ett gymnasium i Kalmar berättar: ”I kursen guide-och reseledare fick mina elever ett särskilt uppdrag. De skulle guida elever som inte har svenska som modersmål. Femton guideelever guidade fjorton elever med utländsk bakgrund under 90 minuter. Speedguidning på lätt svenska på Jenny Nyströmsskolan, Axel Weüdelskolan, Ishallen, Kalmar sportcenter och Kalmar Tingsrätt. Jag hade ett förberedande möte med den tänkta målgruppens lärare. En lärare i svenska som andraspråk för en IMS-klass, språkintroduktion. Efter mötet gick vi tillbaka till våra respektive elever och ställde frågor. Vad är syftet med guidningen, vad ska ni lära er? Mina elever kom fram...

Elever spelar barnteater med samhällstema

0
En lärare i Kalmar berättar: ”Jag har precis genomfört ett värdeskapande lärande där mina elever genomfört att barnteaterprojekt. Eleverna stod på scenen, skapade ljussättningen och körde ljuset på föreställningarna. Sammanlagt skapades värde för 300 barn som  kom och såg föreställningen. Budskapet i pjäsen var allas rätt att få vara sig själv. Det jag tydligt ser är hur mina elevernas motivation och engagemang ökar när de får arbeta med skarpa uppdrag och med en mottagare utanför skolans värld. Eleverna ville förmedla ett viktigt och aktuellt budskap till barnen (och de vuxna) som kom för att på så sätt delta i och påverka samhällsdebatten. Andra viktiga faktorer som skapade engagemang och...

Elever gör podcasts om skönlitteratur utifrån litteraturhistoriskt perspektiv

0
"Det finns oändliga möjligheter i ett samarbete, att ha tilltro till varandra och vår förmåga, att ett arbete i skolan kan leda till så mycket mer än ett betyg, att ge och ta konstruktiv kritik, att sprida vår kunskap utanför klassrummet"-Åsa Dalhielm, lärare Sundsvalls gymnasium Många har efterlyst exempel om hur man kan arbeta med värdeskapande lärande på gymnasiet. Här delar Åsa med sig av ett exempel. Hur hon och hennes elever på Estetiska programmet har arbetat genom en värdeskapande lärandeprocess för att omsätta examensmålen och ämnesplanen i Svenska på ett mycket konkret sätt. I det här fallet genom att göra podcasts där de diskuterar...