EXEMPEL FÖR- OCH GRUNDSKOLA

Elever lär om elektricitet och får uppdrag från Världsbanken

0
Karin Murberg på Kyrkmons skola i Sundsvall berättar: "När vi i åk 3 skulle jobba med och lära oss om elektricitet kontaktade en lärare en vän som jobbade åt Världsbanken. Vi fick ett mail: "Vad roligt att höra att ni läser om elektricitet! (...) Jag jobbar på världsbanken som har det huvudsakliga målet att bekämpa fattigdom och svält i världen, och min energienhet har en viktig roll i att se till att alla människor i världen ska få tillgång till el, oavsett var man bor. Så jag behöver er hjälp att klura vilka förnyelsebara energikällor vi kan använda oss av för att se till...

Elever jobbar med miljö och idéer om nya typer av soptunnor

0
Karin Murberg på Kyrkmons skola i Sundsvall berättar: "Kyrkmons skola deltog i 'Håll Sverige rent' och elever plockade skräp och förundrades över hur mycket skräp som slängdes på marken. En idé kom från elever om att de skulle göra något åt saken. De ritade och målade exempel på hur nya soptunnor skulle locka folk att slänga skräp på rätt ställe. Vi ville sprida våra idéer och kontaktade miljökontoret och de bjöd in oss att komma dit och visa och berätta. Där möttes vi och all personal var samlad för att träffa eleverna som var 26 st. Eleverna visade sina idéer...

Elever har utställning om hälsa på vårdcentralen

0
Läraren Karin Murberg på Kyrkmons skola i Sundsvall berättar: "När vi i åk 2 skulle jobba med vår kropp och hur vi ska leva för att må bra kontaktade jag en läkare på vårdcentralen och bad honom skicka ett mail till klassen. I mailet skrev han och bad eleverna om att göra en utställning till vårdcentralen. Eleverna tog detta på största allvar och jobbade med glädje. Vi såg filmer och läste om vår kropp och hälsa. Eleverna gjorde affischer, byggde miljöer och skrev fakta till. Faktatext översattes till engelska av åk 5. Sedan bestämde vi träff med läkaren och...

Elever skriver en saga och berättar den för valfri annan

0
En lärare i Växjö berättar: ”När alla eleverna fått klart för sig vad en äkta saga har för typiska kännetecken så berättade vi om uppgiften, att de i olika grupper skulle göra/skriva en saga där bilderna hade ett väsentligt inslag och att arbetet skulle sträcka sig ca 2 månader framåt samt att de skulle arbeta i grupper om 3-5 elever i varje grupp. Varje grupp skulle ha en viss målgrupp att berätta/visa sin saga för. Endera förskolebarn i åldern 4-5 år, förskoleklasselever, fadderbarn i åk 3 eller för skolans åk 3-elever, fast då på engelska. Våra elever sa att detta gjorde...

Barn lär ut talföljd till andra barn

0
En lärare i Kalmar berättar: ”Vi har undersökt talföljd på min avdelning. Vi lär med utgångspunkt i en saga och barnen hittade på en egen ramsa med talföljd (utgångsramsan var 5 små apor hoppade i sängen). Tillsammans illustrerade vi den och plastade in den så att den alltid var tillgänglig att prova för barnen. Utifrån detta pratade vi om att skapa värde för någon annan. De ville hämta (bjuda in) andra kompisar för att visa sin ramsa, vi kunde ge andra ramsan (kopiera), ta med ramsan hem. Barnen var så glada och stolta över att få visa och lära. Man såg på dem att det gav dem...

Elever ställer ut sina teckningar i kommunhuset

0
En lärare i Växjö berättar: ”Klassen fick välja ut tre ord som var viktiga för dem och som de kopplade till vår stad. Utifrån orden fick de göra illustrationer som kommer att ställas ut på Kommunhuset. Jag såg hur detta med utställningen för allmänheten verkligen var någon som ökade motivationen ("min bild kommer att hänga där så alla kan se den!!"). Vi har pratat flera gånger hemma om uppgiften, hur det kändes att ställa ut det man gjort och hur roligt det upplevdes. Med en elev i åk 1 använde jag ju inte begreppet värdeskapande lärande, men såg tydligt i honom att det var precis det det...

Elever intervjuar och skriver biografi om äldre person

0
Så här berättade en lärare i Växjö: ”För att träna varierad meningsbyggnad och textstruktur lät jag dem intervjua en äldre person (minst 65 år), samt skriva en biografi. Eleverna fick själva ta ansvar för att hitta ett intervjuoffer och att genomföra intervjun var läxa. Vi spånade först tillsammans på vad som kunde vara intressant att få veta. Någon intervjuade en pratglad granne i samma trappuppgång. Många valde en äldre släkting. Målet för övningen var en biografi att ge bort till personen man hade intervjuat. I utvärderingen kom det fram att detta hade motiverat de allra flesta att anstränga sig lite...

Elever ritar teckningar till intagna i ett fängelse

0
Så här berättar en lärare i Växjö: "Eleverna har fått rita julteckningar till intagna på anstalten, där eleverna är helt anonyma. Detta är väldigt uppskattat för de intagna på anstalten/häktet och det har skapat känslor hos de intagna, både leenden och tårar har kommit när teckningarna från barnen överlämnats. En intagen hörde till och med av sig och ville tacka barnen.Eleverna tog till sig detta bra och de var mycket motiverade och engagerade när teckningarna till de intagna gjordes.”

Elever hjälper mamma skriva bok om sin transsexuella son

0
"Ett helt fantastiskt värdeskapande arbete kan börja precis hur enkelt som helst och växa sig stort och starkt av bara farten om man låter det hända och vågar ta kontakt utanför klassrummets fyra väggar." - Caroline Lorentzon, lärare Sundsvalls kommun Våren 2015 läste jag en gripande artikel om en mammas kamp för sin transsexuella son. Jag kände direkt att den åttondeklass jag undervisade i behövde ta del av texten. Jag har alltid varit svag för att blanda in värdegrundsfrågor i mina ämnen, svenska och engelska, och det här kändes angeläget. En berättelse om en kille född i en tjejs kropp,...

Elever letar energitjuvar i skolans lokaler

0
Många barn och ungdomar är engagerade i miljöfrågor och hållbar utveckling vilket skapar stora möjligheter att initiera värdeskapande arbeten tillsammans. Här är ett exempel. Det är treorna på Bredsands skola, Sundsvall,  som arbetade i ett energiprojekt tillsammans med kommunens fastighetsavdelning  Drakfastigheter. Uppdraget var att hitta energitjuvar i skolans lokaler och därmed minska elförbrukningen och kostnaderna. "Vi ville lära oss av eleverna hur de tänker att de kan minska elförbrukningen på skolan och hur de  kan informera vidare till släkt och vänner" , säger Ulrika Burvall, chef på Drakfastigheter. "Vi har lärt oss mycket om hur man kan spara på energi. Nu är det vår tur...