SENASTE BLOGGINLÄGG

Fin respons på boken “Den värdeskapande eleven”

0
Nu har det gått ett halvår sedan min bok om värdeskapande lärande kom ut i bokhandeln. Boken har uppmärksammats lite här och var i skol-Sverige. Bibliotekstjänst skrev en positiv recension i juli, där de tyckte att det var "en intressant och mycket bra bok som kan ses som en handbok med många konkreta arbetssätt". De skrev vidare att "styrkan är att dessa arbetsätt och verktyg har vetenskapligt stöd", och summerade det hela med att "boken är riktigt läsvärd för lärare och andra skolanställda som t.ex. förstelärare och specialpedagoger". Under sommaren fick jag också en reflektion från Ida Prisell som är...

Två nya utbildningsfilosofiska böcker och en bokrelease

0
Att kalla sig för utbildningsfilosof är en hädelse. Det fick jag tidigt lära mig som forskare. Det gör man bara inte. Helst ska man ha varit död minst några år innan man säger att man arbetar med utbildningsfilosofi. Vilket ju är en filosofisk utmaning i sig. Men idag vaknade jag upp och kände att kanske har det nu blivit dags för att kalla en spade för en spade. Jag har nu skrivit färdigt två ganska så filosofiska böcker om utbildning som jag vet har påverkat tusentals lärare på djupet i deras yrkesvardag. Filosofi kan nämligen göra stor skillnad rent praktiskt....

Vill du vara med i en forskningsstudie om värdeskapande lärande för studenter?

0
Värdeskapande lärande på högskolan / yrkeshögskolan handlar om att låta studenter lära sig genom att försöka skapa något av värde för andra. Lärande är fortfarande målet, men värdeskapande för andra är ett kraftfullt medel som förstärker lärandet. Studenter blir starkt motiverade av den känsla av meningsfullhet som arbetssättet skapar. De lär sig mer på djupet och tar större ansvar för sitt lärande. På kollektiv nivå stärks klassgemenskapen och leder till bättre samarbete studenter emellan. Läraryrket blir också roligare och mer meningsfullt. Jag berättar mer om värdeskapande lärande i olika videos här (engelska, kort) och här (svenska, längre). Du kan...

Skolutveckling för arbetslaget som är enkel, effektiv, vetenskaplig och gratis

0
Här kommer ett förslag på skolutveckling som är både enkelt, effektivt, vetenskapligt och gratis. Jag tänkte i detta inlägg beskriva hur detta förslag lyckas uppnå fyra så hett eftertraktade mål med skolutveckling, och hur det går till rent praktiskt att komma igång för ett arbetslag. Men först, låt oss konstatera att förslaget bygger på Chalmers forskning inom tre olika områden: En pedagogisk idé vi har valt att kalla värdeskapande lärande – att låta elever lära sig genom att skapa något av värde för någon annan, gärna utanför klassen eller skolan. Då fördjupas lärandet och motivationen ökar rejält. Detta inlägg ligger ju på en...

Lärare som lär, elever som arbetar – En meningsfull skola i balans

0
Denna text handlar om två olika men närbesläktade sätt för lärare och elever att uppnå en mer meningsfull vardag i skolan. I båda fallen sker det genom att man försöker uppnå en bättre balans mellan att lära sig och att skapa värde för andra. En sorts "Work-Learn balance". Ombalanseringen innebär att lärare får fokusera mer på att lära sig, och att elever får fokusera mer på sådant arbete som skapar värde för andra. Lärare har sällan tid att arbeta strukturerat med sitt egna lärande, och elever får sällan möjlighet att skapa något av värde för andra. Sådana obalanser mellan eget lärande och...