Jag har forskat i 14 år på den pedagogiska idé vi valt att kalla för värdeskapande lärande – unga som lär sig mer på djupet genom att få försöka skapa värde för andra. Forskningsresan har varit intressant på många vis och involverat tusentals människor i skola och förskola. Insikterna har jag sammanfattat i en bok som gavs ut 2022 av Studentlitteratur – “Den värdeskapande eleven”. Kraften som släpps loss i unga människor som får göra något för någon annan är enastående och förundrande. Det är en urkraft som kan användas för att stärka kärnan av utbildning. När unga människors motivation och engagemang för skola och förskola stärks så lär de sig mer på djupet och för hela livet. Men det är också en kraft som kan användas för att stärka integration i samhället. Det finns en identitetsutvecklande kraft i det värdeskapande lärandet som jag tror kan hjälpa unga människor att hitta en plats i samhället som fungerar både för dem och för samhället. Som får dem att bli en uppskattad del av vårt samhälle. Riktiga stöttepelare.
Ett helt kapitel om värdeskapande som integration
Därför skrev jag ett helt kapitel om detta sätt att använda idén om värdeskapande lärande – kapitlet 10 som heter “Värdeskapande lärande som integration”. För mig känns detta kapitel som kanske det viktigaste i hela boken. Integration är ju en av vår tids allra största samhällsutmaningar. När vi misslyckas med integration så får vi ibland tragedier på löpande band. När vi lyckas så bjuds unga människor in i samhället på schyssta villkor och bidrar till både eget och andras välstånd och välmående. En engelsk version av kapitlet finner du här:
https://vcplist.com/2023/01/01/chapter-10-value-creation-pedagogy-as-integration/
En idé som bara MÅSTE arbetas vidare med
Nu har boken varit ute i ett år. Men idén om värdeskapande som integration har inte plockats upp i någon vidare omfattning, ännu. Det tycker jag är synd, men det faller ju främst tillbaka på mig själv. Jag borde gjort mer. Detta är en alltför viktig fråga för att inte arbetas vidare med, varje år. Därför har jag nu designat en mini-studie som bygger på en enkel princip – det borde finnas massor av tankar och exempel där ute på lyckad integration genom unga människor som får skapa värde för andra. Sådant som redan görs, eller sådant som skulle kunna göras. Jag vill få fatt i dessa idéer, tankar och exempel, få dem nedtecknade och sedan sprida dem i en form som fungerar för dem som skulle kunna använda idéerna för att göra skillnad för våra unga. Det kan bli ett i grunden positivt budskap om att det går att åstadkomma integration på andra sätt än att skicka fler poliser som jagar kriminella i utsatta områden, lagstifta om hårdare straff eller andra auktoritära grepp. Ett budskap som bygger på att vi människor i grunden vill vara med och leka tillsammans, om vi bara får chansen.
Goda idéer och exempel hjälper vår fantasi
Jag tror att det bara är fantasin som sätter gränserna för vad som går att göra här. Men vår fantasi behöver lite hjälp på traven. Bra idéer och exempel kan nog inspirera många. Se till exempel denna idé om att polis och förskola / skola borde samarbeta mer. Ett riktigt fint exempel på värdeskapande som pedagogik, och som skulle kunna utvecklas vidare. Tänk om de unga kunde få hjälpa polisen på fler sätt här, utifrån idén om att barn och elever utvecklas starkt när de får skapa värde för andra.
Fler polisbesök i skolorna kan minska gängvåldet
Läs och reflektera ihop med mig
Därför bjuder jag nu in DIG (ja just DIG) till att läsa min bok och reflektera över olika tankar du får av bokens innehåll, samt över olika exempel du kommer att tänka på. Jag kommer använda mig av det digitala forskningsverktyg jag använt på hela min forskningsresa för att samla in reflektioner – Loopme. Och jag bjuder in så många människor som möjligt att reflektera ihop med mig. Det finns plats för alla som vill vara med. För varje kapitel i boken ber jag dig skriva ner dina tankar till mig. Jag läser och kommenterar. Vi tänker tillsammans.
Jag postar dig en gratis bok om du har några års relevant erfarenhet
Boken kostar ju nu en slant. Jag har dock köpt på mig ett antal ex som jag ger bort gratis till alla er som har några års relevant arbetslivserfarenhet från, eller har vuxit upp i ett område med socioekonomiska utmaningar. Det är ju främst erfarenheter från skola och förskola som är relevant här, men det kan absolut finnas andra erfarenheter som är relevanta. Kanske har du erfarenhet av socialtjänst, bostadsbolag, polis eller annat som gör att du kan hjälpa mig lite extra i min mini-studie? Skriv en reflektion till mig via Loopme om vad du har för erfarenheter, via första reflektionsuppdraget i gruppen jag bjuder in dig till. Jag skickar ut så många gratisböcker jag har råd med. Jag tar gärna även emot sponsring från folk som gillar denna idén. Kanske kan t ex Studentlitteratur ge bort några exemplar av boken. Motprestationen jag förväntar mig av dig som får ett gratisex är att du läser noggrant och skriver en genomtänkt reflektion i Loopme för varje kapitel – tio totalt. Du får ett halvår på dig.
Så går du med i studien
Att gå med i studien är enkelt och gratis. Tryck på nedanstående länk för att registrera dig i Loopme. Då kommer du till min grupp där ett 15-tal reflektionsuppdrag väntar på dig. I det första reflektionsuppdraget får du presentera dig. Jag läser din presentation och gör en liten kommentar tillbaka till dig. Om jag tror du har tillräckligt relevant erfarenhet för att kunna bidra lite extra mycket så skickar jag dig en bok gratis. Då ber jag dig om din postadress via kommentarsfunktionen i Loopme. Om inte jag kan avvara en bok, så kan du ändå vara med. Men då får du försöka skaffa boken på egen hand. Kanske låna den på ett bibliotek? Den finns att låna på många bibliotek. Här går du med i studien:
https://app.loopme.io/signup?code=DSU353
Så sprider jag ett urval av dina reflektioner
Det är bara jag som läser reflektionerna, och kanske några av mina närmaste forskarkollegor. Men jag förbehåller mig rätten att visa upp och publicera utvalda reflektioner av intresse i olika former, t ex i bokform. Jag kommer då anonymisera reflektionerna så att läsarna inte vet vem som skrivit vad och så att ingen enskild individ eller organisation kan identifieras utan deras explicita och skriftliga godkännande. Jag kommer också bjuda in aktiva deltagare i studien till frivilliga digitala träffar där vi pratar om ämnet för denna studie. Där kommer jag berätta för er om olika mönster jag sett i era reflektioner. Genom att anmäla dig i Loopme så godkänner du detta upplägg och dessa villkor och ger mig även immaterialrättslig tillåtelse att publicera utdrag från dina anonymiserade reflektioner. Om du vill vara omnämnd med namn i sådana publikationer så går det bra.
Sprid gärna denna inbjudan
Du är hjärtligt välkommen till denna studie! Hoppas du vill vara med! Men fundera också gärna på vem mer som borde vara med på detta. Hjälp mig genom att skicka denna inbjudan till henne eller honom, eller varför inte genom att sprida denna inbjudan på sociala medier. Alla kan vara med. Alla som kan bidra med idéer och lösningar här behövs.