Barn lär ut talföljd till andra barn

0
260

En lärare i Kalmar berättar:

”Vi har undersökt talföljd på min avdelning. Vi lär med utgångspunkt i en saga och barnen hittade på en egen ramsa med talföljd (utgångsramsan var 5 små apor hoppade i sängen). Tillsammans illustrerade vi den och plastade in den så att den alltid var tillgänglig att prova för barnen. Utifrån detta pratade vi om att skapa värde för någon annan. De ville hämta (bjuda in) andra kompisar för att visa sin ramsa, vi kunde ge andra ramsan (kopiera), ta med ramsan hem. Barnen var så glada och stolta över att få visa och lära. Man såg på dem att det gav dem mycket mer än vad jag trodde att skapa värde för någon annan. Barnen visade med hela kroppen att de tyckte om att visa sin ramsa för andra. Något hände bland dem. Det var deras egna ramsa som de själva skapat och som de andra ville lära sig. Detta var fantastiskt att se. Jag trodde att det skulle vara för svårt för barnen men jag hade fel och har fått en aha upplevelse av det.”

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here